Friday, February 20, 2015

Lovprisning af Manjushri (Gang gi lodrö)


Gang gi Lodrö
Lovprisning af Manjushri

Hengivent bøjer jeg mig for dig, min Guru og beskytter, ædle Manjushri!

Du hvis visdom er som solen på en klar himmel
Der gennemlyser alt fri af de to slørs skyer.
Sidenhen du ser virkeligheden som den er
Holder du en bog ved dit hjerte

Overfor os utallige levende væsner
Fængslet af uvidenheden i samsaras mørke,
Er du kærlig og blid som for et eneste barn
Og synger med de 60 facetter 

Du brøler som en drage, vækker og befrier
Febrilske følelser, karmaens søvn og lænker.
Spirer til lidelse, uvidenhed og mørke
Afhugges og fjernes ved dit sværd

Fuldkomne og forreste af de sejrendes børn
Oprindeligt ren har du fuldent bhumierne.
Bærer 112 tegn, fjerner mit sinds mørke
Manjushri jeg bøjer mig for dig

Gentag: ”OM AH RA PA TSA NA DHI”
Derefter gentag: ”DHI-DHI-DHI”

Kærlige Majushri, din fuldkomne videns lys
Gennemstråler og uddriver mit sinds snævertsyn.
Hjælp mig til at virkeliggøre med indsigt og mod
Buddhas ord og dets udlægninger

Alle de som ønsker at studere eller blot
Foretage mindre indre undersøgelser,
Må de uden forhindringer se klart og forstå
Beskyttet af dig Manjughosha

Oversat af Rune Lacroix Hansen, 2015, med tak til Erik Pema Kunsang for vejledning.

No comments:

Post a Comment