Denne artikel, der første gang blev udgivet på dansk i det buddhistiske tidsskrift Stupa nr. 1 (1978), er oversat fra Chime Rinpoches tidsskrift Vajra nr. 1 (1974). Teksten stammer fra Chögyam Trungpa og Rikdzin Shikpo (Michael Hookham) og findes nu i sin oprindelige form i det første bind af Trungpa Rinpoches samlede værker ("The Collected Works of Chögyam Trungpa", Shambhala 2003).
Jeg blev meget opløftet, da jeg første gang læste teksten, og den har været til stor inspiration gennem årene. Personligt var det første gang, jeg stødte på begrebet Maha Ati, eller Dzogchen som det hedder på tibetansk.
I 1970'erne var der meget få oversættelser af buddhistiske tekster, og de udgivelser, der på det tidspunkt kom fra bl.a. Chögyam Trungpa og Tarthang Tulku i USA faldt på et meget tørt sted. En lille kreds af københavnske buddhister, besluttede derfor at udgive et uafhængigt buddhistisk tidsskrift, Stupa, især inspireret af buddhistiske tidsskrifter som "Garuda" og "Crystal Mirror".
Foruden indsatsen fra de folk, der udgjorde den faste redaktion, bl.a. Erik Meier Carlsen, fik vi en uvurderlig støtte fra Erik Pema Kunsang, der tog initiativet til at oversætte Maha Ati teksten. Erik havde på det tidspunkt stiftet bekendtskab med Dzogchen gennem mødet med den store Mester Dilgo Khyentse Rinpoche.
Som det fremgår af teksten, bygger Dzogchen på anstrengelsesløs enkelhed og direkte, spontan oplevelse og forståelse.
Tekstens budskab er universelt og evigt aktuelt, og det er mit håb, at teksten vil åbne op for en frisk og levende oplevelse af naturlig tilstedeværelse og visdom.
MAHA ATI - DEN STORE FULDENDELSE
Alaya
Alaya[1]
er grundlaget for samsara[2]
og nirvana[3],
begyndelsen og enden på både forvirring og erkendelse, og den universelle
shunyatas[4]
og alle forekommende fænomeners natur. Mere fundamental end trikaya[5]
selv, fordi det er frit for forudfattethed om oplysning - til tider kaldet det
rene eller oprindelige sind.
Selv om
prajna[6]
i det ingen basis ser for sådanne begreber som forskellige aspekter, skelner
upaya[7],
som middel til forståelse, alligevel mellem tre fundamentale aspekter: total
åbenhed, naturlig fuldkommenhed og absolut spontanitet.
Total åbenhed
Alle
aspekter af ethvert fænomen er fuldstændig skarpe og klare (gennemsigtigt
lysende). Hele universet er åbent og uhindret, alting indbyrdes
gennemtrængende.
Eftersom
alle ting er nøgne, klare og fri for hindringer, er der intet at opnå eller
erkende. Tingenes essens viser sig naturligt og er naturligt tilstede i
tidsoverskridende opmærksomhed.
Hverdagspraksisen
er ganske enkelt at udvikle en total accept og åbenhed for alle situationer,
følelser og alle mennesker, at opleve alting helt uden mentale forbehold og
blokeringer, således at man aldrig trækker sig tilbage eller centrerer på sig
selv.
Dette
skaber en umådelig energi, der som regel er fastlåst i den mentale
undvigelsesproces og almindelig løben væk fra livsoplevelser.
Klar
opmærksomhed kan i sin indledende fase være ubehagelig eller frygtindgydende;
er dette tilfældet, så bør man åbne sig fuldstændig for smerten eller frygten
og byde den velkommen. På denne måde nedbrydes de barrierer, som er lavet af
ens egne vanemæssige følelsesreaktioner og forudfattede meninger.
Under
meditationsudøvelsen bør man udvikle fornemmelsen af at åbne fuldstændigt op
for hele universet med sindets absolutte nøgenhed og enkelhed, at skaffe sig
af med alle “beskyttende” barrierer.
Spalt
ikke mentalt op i to under meditationen; en del af sindet, der vogter den
anden, som når en kat vogter en mus.
Man bør
indse, at man ikke mediterer for at gå dybt ind i sig selv og trække sig tilbage
fra verden. Selv under meditation på chakraer[8]
i buddhistisk yoga er der ingen selvbeskuende koncentration - sindets totale
åbenhed er stadig nøgleordet.
Naturlig fuldkommenhed
Alting
er naturligt fuldkomment, lige som det er, fuldstændigt rent og utilsmudset.
Alle
fænomener viser sig naturligt i deres enestående korrekte fremtrædelsesmåder
og situationer, former evigt skiftende mønstre fulde af mening og betydning,
som deltagerne i en storslået dans. Alting er et symbol, og dog er der ingen forskel
på symbolet og den sandhed, der symboliseres. Uden anstrengelse eller udøvelse
overhovedet, er befrielsen, oplysningen og buddhatilstanden allerede fuldt
udviklet og fuldkommengjort.
Hverdagspraksisen
er blot selve det almindelige liv. Eftersom den udvidede tilstand ikke
eksisterer, er det ikke nødvendigt at opføre sig på nogen bestemt måde eller
prøve at opnå eller praktisere noget.
Der bør
ikke være nogen fornemmelse af at stræbe efter at nå noget ophøjet mål eller
nogen højere tilstand, eftersom dette ganske enkelt skaber noget betinget og
kunstigt, der vil virke som en forhindring for sindets frie strøm. Man bør
aldrig tænke på sig selv som værende “syndig” eller værdiløs, men som naturlig
ren og fuldkommen, uden at mangle noget.
Under
meditationsudøvelsen bør man betragte den som værende en naturlig funktion af
hverdagslivet, ligesom at spise og sove eller trække vejret - ikke som en
særlig, formel hændelse, der foretages med stor alvor og højtidelighed. Man må
indse, at dét at meditere er at gå udover anstrengelse, udover praksis, udover
sigte og mål og udover dualiteten ved trældom og frigørelse.
Meditation
er altid fuldkommen, så det unødvendigt at rette noget. Eftersom alt, hvad der
opstår, ganske enkelt er sindets leg, er der ingen dårlige meditationer og
intet behov for at vurdere tanker som værende gode eller onde. Derfor bør man
ikke sætte sig til at meditere med forskellige former for håb og frygt for
udfaldet - man gør det bare, uden en selvbevidst fornemmelse af at “jeg
mediterer”, uden umage, uden anstrengelse, uden forsøg på at kontrollere eller
tvinge sindet og uden at forsøge at blive fyldt med fred.
Hvis man
opdager, at man er ved at gå vild på en af disse måder, så hold inde med at
meditere, bare slap af og hvil en stund, før der begyndes igen.
Hvis man
har oplevelser, som man fortolker som “resultater” enten under eller efter
meditationen, så gør ikke noget specielt ud af dem, men betragt dem bare som
fænomener. Under alle omstændigheder, forsøg ikke at gentage dem, da dét er i
modsætning til sindets naturlige spontanitet.
Absolut spontanitet
Alle
fænomener er fuldstændig nye og friske, absolut enestående og frie for begreber
som fortid, nutid og fremtid, som oplevet i en anden tidsdimension.
Den
konstante strøm af ny opdagelse, frisk åbenbaring og inspiration, der opstår
hvert øjeblik, er manifestationen af den levende Dharmas evige ungdom. Og dens
pragt, vidunder og spontanitet er det legende eller dansende aspekt af
universet som guru.
Lær at
se hverdagslivet som en mandala[9],
hvor man er i centeret, og vær fri for forudfattede meninger og fordomme
stammende fra fortidig prægning, nuværende begær og fremtidige håb og
forventninger.
Mandalaens
former er genstandene i ens livsoplevelser dag for dag, der bevæger sig i universets
store leg eller dans; den symbolisme ved hvilken guruen åbenbarer dyb og
fundamental mening og betydning. Vær derfor naturlig og spontan, accepter og
lær af alting.
Se den
ironiske, fornøjelige side ved irriterende situationer.
Se under
meditationen gennem illusionen om fortid, nutid og fremtid. Fortiden er kun et
nutidigt minde, fremtiden er kun en nutidig projektion, og nutiden selv
forsvinder, før den kan gribes.
Vær fri
for fortidige begreber og minder om meditation. Hvert meditationsøjeblik er
fuldstændigt enestående og fuld af mulighed for ny opdagelse. Så man er ude af
stand til at vurdere meditationen ud fra fortidige oplevelser eller teori.
Bare
kast dig ud i meditationen i selve dette øjeblik, med hele dit sind, og vær fri
for tøven, kedsomhed og iver.
Meditationsudøvelsen
Det er
traditionelt og, om muligt, bedst at sidde med korslagte ben under
meditationen, med ryggen rank, men ikke stiv. Det er dog vigtigst at føle sig
tilpas; så det er bedre at sidde i en stol, hvis en korslagt benstilling viser
sig at være smertefuld.
Holdningen
i ens sind bør være inspireret af de tre fundamentale aspekter, lige meget om
meditationen er med eller uden form, selvom de tre aspekter i det sidste
tilfælde udgør hele meditationen selv, med særlig vægt lagt på total åbenhed.
Meditation
med form er forudgået af, efterfulgt af og indeholder perioder af meditation
uden form. Ligeledes kan det ofte vise sig at være ønskeligt, om ikke
essentielt, at lægge en periode med formsmeditation forud for en periode med
formløs meditation.
For at
tage hensyn til denne mulighed er mange forberedende meditationer blevet
udviklet gennem århundreders buddhistisk praksis. De vigtigste klasser er
meditation på åndedræt, fremsigelse af mantraer og visualiseringer.
Den anden
og tredje af disse klasser kræver personlig vejledning fra ens guru, før de kan
forsøges. Men nogle ord om den første vil ikke være ved siden af her, da den
anvendte metode varierer minimalt fra person til person.
Først,
lad sindet følge åndedrættets ind-og-ud rytme indtil det bliver roligt og
stille. Hvil derefter sindet mere og mere på åndedrættet indtil hele ens væren
synes at være identificeret med det.
Endelig,
bliv opmærksom på åndedrættet, når det forlader legemet og strømmer ud i
rummet, og flyt gradvis opmærksomheden væk fra åndedrættet mod fornemmelsen af
rummelighed og udvidelse.
Ved at
lade denne sidste fornemmelse smelte ind i total åbenhed, bevæger man sig ind i
sfæren af den egentlige formløse meditation.
Efter al
sandsynlighed vil de ovenfor nævnte beskrivelser af de tre fundamentale
aspekter og den dermed forbundne meditationspraksis synes meget vage og
utilstrækkelige. Det er uundgåeligt, eftersom de forsøger at beskrive det, som
ikke blot er på den anden side af ord, men også af tanker, og at invitere til
udøvelse af det, der essentielt er en tilstand af væren.
Ordene
er simpelt hen en form for upaya (færdighed med midler), et vink som hvis
fulgt, kan få den iboende naturlige visdom og naturligt fuldkomne handling til
at opstå spontant.
[1] Den grundlæggende natur, altings
grundlag
[2] Tilværelsens lidelsesfulde
kredsløb
[3] Den fredfyldte befrielse fra
tilværelsens lidelse
[4] Den universelle tomhed, der er
alle fænomeners essens
[5] De tre ”buddhalegemer” -
dharmakaya, sambhogakaya og nimanakaya - buddhanaturens tre
manifestationsplaner
[6] Visdommen, den analytiske
skelneevne
[7] De effektive midler
[8] De psykosomatiske energicentre,
som visualiseres i kroppen under forskellige former for yoga og meditation
[9] Et guddommeligt univers, der
traditionelt fremstilles som et palads af lys og farver, med meditatøren i form
af den centrale guddom i midten af paladset, omgivet af en perfekt kreds af
ledsagende guddomme placeret i de forskellige verdensretninger.
Tusind tak, Benny.
ReplyDelete